Author Utilizator client

Sa spunem ca tocmai v-ati facut un cadou si ca v-ati achizitionat o drujba pe benzina, pe care doriti sa o puneti la treaba. Fie ca ati inlocuit o drujba veche sau care s-a stricat, ori folositi pentru prima data o drujba noua va propunem 10 pasi simpli, dar importanti pe care sa ii urmati, pasi care vor asigura drujbei o durata mai mare de functionare in timp si o intretinere eficienta.

1.Intretinerea drujbei - 10 pasi de urmat. Rodajul

In primul rand si totodata cel mai important pas care trebuie realizat dupa ce v-ati achizitionat o drujba pe benzina este realizarea rodajului, pentru acele marci la care acesta nu este facut din fabrica. Rodajul consta in 3 rezervoare pline de amestec (ulei rosu sau verde si benzina).  Se porneste motorul si se lasa la relanti, iar la o durata de cateva minute, mai accelaram ca sa iasa gazele arse afara pe esapament. Rodajul se poate face fara lama si lant. Dupa rodaj, putem incepe lucrul efectiv.

2. Intretinerea drujbei - 10 pasi de urmat. Prepararea amestecului ulei cu benzina

Nu trebuie neglijat sub nici o forma raportul de amestec de ulei rosu sau verde cu benzina. Astfel, la uleiul rosu pentru motor in 2 timpi (2T) se pun 25 ml intr-un litru de benzina, iar la cel verde, aproximativ 30 de ml / 1 L benzina. La majoritatea marcilor de drujbe se utilizeaza uleiul rosu. Acesta trebuie sa fie un ulei de calitate, pentru a asigura buna ungere a motorului. In caz contrar, motorul va ajunge sa se gripeze, neavand ungere suficienta. De asemenea, in cazurile in care se pune ulei de amestec mai mult decat este necesar, dupa o perioada de functionare se va depune calamina pe piston, fapt care va duce la zgarierea cilindrului. Mai mult, benzina trebuie sa fie de calitate (fara apa, impuritati, etc.) pentru a asigura o ardere completa si o buna functionare a motorului in timp, fara sa riscam sa infundam carburatorul din cauza impuritatilor.

3.Intretinerea drujbei - 10 pasi de urmat. Intretinerea lamei si lantului

Verificati inainte de pornire ca sina de ghidaj a drujbei sa fie bine asezata la locul ei, sa nu aiba joc, iar lantul sa fie bine tensionat. Daca lantul e prea strans sau prea liber, puteti avea probleme in timpul utilizarii. Tensionarea se face cu ajutorul surubelnitei dupa ce ati slabit piulitele capacului care vine peste lama. La sfarsit strangeti bine piulitele. Lantul drujbei trebuie tot timpul sa fie ascutit.

Puteti sa realizati cu usurinta un ascutit, cu ajutorul unei pile rotunde, cu o orientare la 30 de grade, luand egal atat din dreapta, cat si din stanga. O ascutire eficienta a lantului se mai poate face cu ajutorul unui aparat automatizat special pentru ascutirea lanturilor.

4. Intretinerea drujbei - 10 pasi de urmat. Verificarea uleiului

Inainte de a porni drujba verificati nivelul de ulei al lantului. Daca uleiul este putin, va trebui completat ca sa nu ramaneti fara ungere in timpul utilizarii drujbei. De regula, este prevazut ca atunci cand se termina un rezervor de carburant amestec sa se termine si uleiul de lant. Verificarea uleiului de lant se face periodic.

Cand lantul are tendinta de a se bloca in lemn si nu aluneca cu o oarecare usurinta sau arunca mai mult praf decat aschii, atunci veti sti ca lantul trebuie ascutit. Un lant bine ascutit va taia mult mai usor si mult mai repede! Se reduce si riscul de accidente in care lantul sa fie fortat si sa cedeze.

5.Intretinerea drujbei - 10 pasi de urmat. Pornirea manuala a drujbei

Pentru o pornire eficienta, trebuie sa fim atenti la butonul de pornire / oprire al motorului, la parghia de soc si la tragerea sforii. In caz contrar, riscam sa udam bujia si sa inecam motorul, fapt pentru care va trebui sa dam tot surplusul de amestec afara din motor si sa curatam bujia. In primul rand, trebuie sa punem butonul pe pozitia de pornit. Apoi, e important sa tragem socul pentru pornirea la rece. Cand motorul este cald, socul nu mai este necesar. Ultimul pas este sa tragem de sfoara pentru a porni motorul. Tragerea se face cu simt, nu trebuie fortat si se conduce inapoi cu mana pentru a nu lasa de sus manerul sa loveasca capacul de la demaror. Altfel, riscam sa rupem sfoara sau arcul demarorului, sa iasa sfoara de pe rola ori sa blocam demarorul.

6.Intretinerea drujbei - 10 pasi de urmat. Utilizarea corespunzatoare a drujbei

Makita in lucru

Inainte de a incepe lucrul este bine sa cititi manualul de instructiuni si de intretinere a drujbei pentru ca sunt sanse ca vanzatorul sa omita anumite informatii, care sunt bine de stiut inainte de a incepe lucrul. Sa verificati nivelul de carburant amestec si de ulei de lant constant. Nu trebuie sa lipseasca ochelarii de protectie pentru a evita sarirea aschiilor in ochi. Taierea se va realiza tot timpul in directia opusa utilizatorului.

Este important, de asemenea, sa nu taiati cu varful lamei, deoarece exista riscul de recul si lama sa sara din lemn, ori lantul sa se blocheze in lemn, sa se rupa si sa va raneasca. Pentru o taiere usoara cu un efort minim si mai putina uzura in timpul utilizarii, lantul trebuie pastrat ascutit!

7. Intretinerea drujbei - 10 pasi de urmat. Curatarea dupa utilizare

Datorita folosirii drujbei in medii cu mult praf si impuritati, trebuie curatat periodic atat filtrul de aer, cat si partile exterioare si partea interioara a motorului. Filtrul de aer trebuie curatat dupa fiecare utilizare, putand fi suflat cu usurinta cu aer comprimat. Dupa o utilizare mai indelungata, acesta trebuie inlocuit. La fel, trebuie curatate si piesele motorului de sub capacul  filtrului de aer. De asemenea, locurile de sub capacul de prindere a lamei si al intinzatorului de lant trebuie curatate dupa fiecare utilizare, pentru a nu se infunda pompa de ulei a lantului.

8. Intretinerea drujbei - 10 pasi de urmat. Intretinerea si depozitarea drujbei

In cazul in care nu vom folosi drujba pe o perioada de o luna sau mai multe, ea trebuie depozitata in bune conditii. Astfel, pe viitor, o vom putea porni fara probleme. In primul rand, scoatem afara amestecul de carburant din rezervor, dupa care pornim motofierastraul si acesta se va opri singur. Astfel, carburatorul va ramane uscat pe perioada depozitarii. Se scoate mai apoi uleiul de ungere a lantului si lantul de pe lama. Acesta se va depozita intr-o cutie sigilata pentru a nu rugini. Exteriorul si interiorul drujbei se vor curata, iar bujia o vom scoate afara. Tot acest proces va ajuta la mentinerea motofierastraului intr-o stare buna de functionare!

9. Intretinerea drujbei - 10 pasi de urmat. Consultarea unui specialist

Atunci cand exista probleme legate de functionarea motorului, de reglarea turatiei motorului (a relantiului), de putere insuficienta sau in cazurile in care nu mai porneste, cel mai indicat este sa mergeti la un service autorizat. Aici tehnicienii va pot ajuta in rezolvarea problemelor cu instrumente si aparate speciale pentru repararea si verificarea drujbei.

10. Intretinerea drujbei - 10 pasi de urmat. Alegerea modelului de drujba

Atunci cand achizitionam o drujba si nu numai, trebuie sa tinem cont de urmatoarele aspecte:

  • ce fel de operatii vom avea de realizat
  • conditiile de lucru si locul de utilizare (gospodarii/mediu forestier)
  • ce tip de lemn avem de taiat
  • gradul de sarcina.

Asadar, acestia sunt pasii de urmat si cele mai importante reguli de care trebuie sa tineti cont la intretinerea drujbei. Daca sunteti un utilizator responsabil si respectati intocmai recomandarile noastre, va veti intretine drujba intr-o stare buna de functionare si veti prelungi cu siguranta viata motorului!